Monday, March 17, 2014

memberi untuk menerima


erm cane nak start eh..urm benda ni macam complicated sikit nak explain..tapi quote ni selalu inspire ak oh..erm mean bukan memberi untuk menerima tu untuk mendapat balasan manusia k..sebab kalu kita memberi sebab nak dapat balasan manusia hati kita akan sentiasa sakit..sebab manusia selalu mungkir janji..


kadang2 lak balasan yang manusia bagii x mentepati ape yang kita nak kan..kurang itu kurang ini..so memberilah sebab allah ok..x rugi pun.memberi bukan bererti mengurangkan..mengurangkan hak milik kita..tapi memberi tu lah yang membahkan lagi hak keistimewaan kita..di sisi allah..kadang2 mmg susah..ingat lagi pesan yang aku dengar kat mana tah'untuk buang sikap sombong dalam diri banyakkan memberi kepada..mean bukan hari2 sponser kawan makan..bankrup mak aku nanti..haha..


kadang2 kita silap part memberi ni..selalu fikir yang memberi ni mesti dalam medium kebendaan kan..tapi macam2 lagi konsep yang boleh kita adept dalam memberi ni..dari segi tenaga..belas kasihan..paling simple senyuman..kan senyum 2 sedekah..sedekah mean memberi..ucapkan sesuatu yang boleh mengembirakan orang lain..bersangka baik..dan berdoa untuk orang lain..kan memberi jugak tu konsep dia..kita memberi untuk menambah keperluan orang lain..mulia kan..so jgn tamak..jangan sempitkan fikiran k..lapangkan dada..beri harini..dan harap nant esok lusa allah balas lagi banyak untuk kita eh kawan2..


rezki ni kadang2 x datang dengan wang ringgit..kesihatan pun bentuk rezki jugak..ape guna ader duit juta2 dalam bank tapi doc cakap lagi 3 bulan kita nak mati sebab cancer..so berbaloi ke?urmm xpe la..aper yang ada kita syukur dan usaha untuk tambah lagi k..nice2..tambah anak ramai2..gud2..tambah isteri pun gud2 gak kan..haha..yerla..so kalu isteri beri green light nice pe..dia memberi then allah balas la..hahahaha..bodo..sori2..gurau2..


ok bosan today..dari pagi ke petang mengadap powerpoint..penat+ngantok..tapi tadi masa gap ader sorang kakak tu jalan menghala kat aku..rambut pendek macam laki..comel..then tetiba dia senyum..wah..aku da terkesima dah..tapi x tahan lama la..2sec macam tu je..sebab sebenar nya dia senyum kat kawan dia yang jalan belakang aku..dammit..hahaha..xper la kak..janji akak senyum kan..sedekah la 2..hati saya pun gembira..walaupun sekejap..
ok perihal pic..


atuk dalam gambar tu tok aku..nak cita pasal rambut dia je..kami panggil dia tok uban..sebab rambut dia suma putih..so sebab tu kalu korang perasan rambut aku mula memutih..dah nak sampai masa la kan..hahahah..xpe..baik orang nye..hantar aku ke tadika masa 4thun time abah kat bosnia..masa umur tu jugak aku lompat atas meja kaca umah dia sebab tok lelaki yang lagi satu bagi 50 sen je duit raya..ape lagi..protes la..nasib baik kaca yang pecah tu x kena kaki..seyes dia banyak taw pasal ak time kecik..rahsia aku yang buruk2 suma dia taw..so kalu nak taw p tanya..hahaha..
teka teki-
apa perbezaan lampu stadium ngan lampu bilik?
cepat kak long..
haishhh..
lampu stadium kalau ada ‘game’ dia pasang kan
tapi kalau lampu bilik pulak kalau ada ‘game’ dia padam
heh..
selamat ok..asgment pulak..

No comments:

Post a Comment

selak-selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...