Monday, July 18, 2011

kesan campur tangan british di tanah melayu

jgn baca kalau korang xpas sejarah time skola menengah dulu..

back to 1800s..

kesan daripada pertelingkahan atara pemimpin2 dan pembesar2 dan raja2 melayu dahulu kala..tanah melayu telah pun menjadi mangsa keadaan atas kebodohan diri sendiri..pihak british yang sedar secara lansung akan potensi perkembangan industri dan hasil bumi di tanah melayu telah campur tangan kononnya untuk menyenyesaikan pertingkahan antara mereka..

segala tipu muslihat termasuk tawaran untuk memberikan bantuan sekiranya di serang oleh pihak musih menjadi faktor utama peralihan kuasa..akhir sekali perjanjian termetrai..dan british secara bijak memutar belitkan rundingan dengan hanya menawarkan pengurusan agama islam dan juga adat resam orang-orang melayu kepada pihak diraja..dan segala aspek pentadbiran negeri dan economi serta undang2 menjadi hak mutlak british untuk menentukan hala tuju tanah melayu ketika itu..

campur tangan british di tanah melayu

aplikasi keadaan di zaman moden:

korang mesti boleh fikir sendiri..senang je kita dulu kena tipu kan..sebab kita gaduh2 dengan kaum sendiri..last2 orang lain take advantage..ini tahun 1800s..kalau masa tu kita ckp raja dulu2 bodoh ikut cakap british ak x kisah..ak admit..mmg bodoh..tapi xpe..

pernah dengar pepatah..belajarlah dari kesilapan?

dulu mmg kita pernah buat silap..mungkin kalau kesilapan raja2 melayu ni duu tah2 kita dah berdiri sama tinggi dengan jepun korea and others..tapi kita x boleh nak ubah dah kan..menda dah jadi..

tapi skrg?huuu..seems kita macam nak ulang lagi perkara ni kan..kita sibuk bertelagah sesama sendiri..org lain sikit2 je cucuk..cucuk situ cucuk sini..kita melatah..last2 kita berpuak2..and then they offer allies..satu puak aggree..and bergaduh la korang..

korang rasa kalau org lain offer allies depa tu just nak tolong je ke?xda mintak others benefit..tolong sebab nak dapat pahala?

huuu..advantage maaaaa...plss..belajar lah dari kesilapan..bukan nak sempit kan fikiran..at last someone akan gain banefit and somehow jugak ade pihak lose..sama je konsep ngan british dulu masa kita semua x wujud lagi..same concept..at last yg hanya tinggal kat kita jabatan agama islam ngan tarian kuda kepang ngan wayang kulit la..

(tu pun kalau dia nak kasi ade lagi la..ingat bila sembang demokrasi =jabatan agama islam pun x boleh tubuh..kesamarataan..sebab xfair untuk bangsa lain..so kena ader jabatan agama buddha..jabatan agama hindu..jabatan agama kristian)

korang fikir la sendiri

ps: time skola sejarah ak direct dapat a..haha

No comments:

Post a Comment

selak-selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...