Sunday, July 10, 2011

sekalung tahniah









terima kasih kepada yang berjuang..
tua muda..lelaki wanita..
nanti sama samalah kita semua..
bersatu hati kita menerima..
baik buruk kemungkinan..
imbuhan dan ganjaran di hari kelak..
farewell..

Rujukan 1:
Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Iman itu lebih daripada 70 cabang, yang terbaik daripadanya ialah mengucapkan La ilaha illallah (Tiada tuhan yang patut disembah kecuali Allah SWT) dan yang paling rendah ialah membuang sesuatu yang menyakiti di tengah jalan, dan malu itu satu cabang daripada iman. (HR Muslim)

Rujukan 2:
“Sesiapa ingin menasihati pemerintah dengan sebarang urusan, janganlah menampilkan kepadanya secara terang-terangan. Tetapi hendaklah memegang tangannya, lalu dibawa ke suatu tempat yang tersembunyi pada masa itu bolehlah dia menasihatinya secara berseorangan dan jika nasihatnya diterima, maka itulah yang sebaik-baiknya dan kalau tidak, maka dia sudah pun menunaikan tanggungjawabnya sendiri.” (Riwayat Tarmizi)

Rujukan 3:
Sesungguhnya awal kemunafikan seseorang ialah ketika dia mencela pemerintahnya (dari Abu Darda, riwayat Ibnu Abdil Bar dalam kitab At-Tamhid 21/287)

Rujukan 4:
Ibnu Abbas pernah ditanya tentang amar maruf nahi munkar kepada pemimpin. Beliau berkata, 'kalau kamu melakukannya dan kamu sudah mantap, maka lakukanlah dengan cara diam-diam.' (Ibnu Rajab dalam kitab Jamiul Ulum Wal hikam)

Rujukan 5:
Usamah Bin Zaid pernah ditanya, 'sudahkah kamu masuk ke dalam rumah Uthman dan bercakap dengannya(menegur)?'
Dia menjawab, 'adakah kamu mesti tahu setiap apa yang aku cakap kepadanya? Demi Allah, saya telah bercakap dengannya secara rahsia dan saya tidak akan menyebarkannya kepada sesiapapun!' (Sahih bukhari dan Muslim)

Rujukan 6:
Ramai orang salahkan kerajaan, tapi tak ramai yang tahu kerajaan teruk apabila pembangkang tak pandai bangkang . Maka banyak kesalahan kerajaan persekutuan hari ini adalah berpunca daripada pembangkang yang jahil membangkang. Tengok masjid kosong tu, bukan salah kerajaan sahaja, salahkan pembakang yang tak pandai membangkang. Ada pula yang sibuk membangkang sampai lupa solat jemaah. Tak ke bangang! ( Hamka, keretmayat)


Rujukan 7:
Hamka tahu UMNO tu banyak buruk. Oleh kerana sudah ramai orang/blog kutuk UMNO bila buat silap, maka Hamka tak perlu ‘hantukkan’ kepala orang UMNO ke dinding jika orang ramai dah ‘hantuk’ kepala mereka sampai roboh dinding itu.
Tapi tak ramai yang berani nak kritik PAS bila buat silap. Macam zaman sahabat, tak ramai berani kritik kerajaan Muawiyah. Tapi bila ada yang kritik (dengan hujah dan dalil) maka Muawiyah peluk orang tu dan berterima kasih (apabila orang kritik kekasih kita, ucapkanlah terima kasih jika krtikan itu betul). Hamka tak mengharapkan pelukan korang. Cukuplah pelukan bini dia sebagai asbab mandi wajib.(pengkomen facebook keretamayat-Dewa kabaikkan)

Rujukan 8:
Satu perhimpunan para sami buddha telah diadakan di Myanmar yang mengenakan pakaian berwarna merah(2007). Pada hari itu lebih 3000 pelajar dan parti pembangkang terbunuh ditembak tentera Myanmar.Warna Kuning juga merupakan warna konfeti yang digunakan oleh para penyokong Corazon Aquino untuk menggulingkan Presiden Ferdinand Marcos di Filipina pada tahun 1986.(wikipedia)

Rujukan 9:
“Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka ia akan dibangkitkan bersama kaum itu.” (riwayat Abu Daud)

credit-keretamayat.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

selak-selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...